CRITERIS DE QUALIFICACIÓ ESO (curs 2024-25)
OBJECTIUS DEL CURS
1. Utilitzar la veu,
els instruments i el cos per expressar-se musicalment de forma creativa,
personal i participativa.
2. Escoltar
analíticament i comprensiva la música tractada a l’aula –d’estils i èpoques
diverses– i transferir aquests coneixements a la música present en l’entorn i
usos socials amb interès, respecte i sensibilitat estètica.
3.
Conèixer i
utilitzar els fonaments del llenguatge musical, i adquirir un coneixement bàsic
i un ús dels patrons musicals (rítmics, melòdics,
tímbrics, harmònics, estructurals, etc.) que configuren la música com a discurs
organitzat.
4.
Conèixer i
participar de l’entorn musical i cultural propi, prendre consciència de la
universalitat de la pràctica musical, i assumir reflexivament la diversitat de
cultures i identitats musicals.
5. Conèixer i aplicar
estratègicament tècniques instrumentals i vocals bàsiques per a la
interpretació i la creació musical i per a l’expressió corporal.
6. Participar, de
forma responsable i proactiva, en activitats musicals organitzades a l’aula, al
centre o a la comunitat educativa afavorint alhora la cooperació i el treball
comú.
7. Reflexionar sobre
la dimensió social i cultural de la música i comprendre i saber comunicar les seves relacions amb
altres àmbits artístics i amb els mitjans de comunicació.
8. Cercar i
comprendre informació procedent de diferents fonts i suports per enriquir els coneixements
musicals propis, i per fer-ne un ús rigorós i reflexiu.
9. er ús de la
tecnologia per enriquir la percepció, l’expressió i la creació musicals, amb
autonomia, esperit col·laboratiu i sentit crític.
10. Comunicar coneixements, judicis i opinions musicals de
forma oral i escrita, amb rigor i claredat i sense prejudicis, respectant les
persones i els valors democràtics.
11. Valorar i utilitzar l’escolta, la pràctica i la creació
musical com a font de gaudi, d’enriquiment personal i de coneixement d’un
mateix i del món.
12. Crear i publicar coneixement musical de manera
col·laborativa utilitzant recursos multimèdia.
COMPETÈNCIES A TREBALLAR
Dimensió
percepció i escolta
● Competència 1. Utilitzar estratègicament els elements dels llenguatges visual, musical i corporal per analitzar les produccions artístiques.
● Competència 2. Mostrar
hàbits de percepció reflexiva i oberta de la realitat sonora i visual de
l’entorn natural i cultural.
Dimensió
expressió, interpretació i creació
● Competència 3. Interpretar
música de forma individual i col·lectiva utilitzant la veu, els instruments, el
cos i les eines tecnològiques.
● Competència 4. Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i en moviment. Per a visual i plàstica.
● Competència
5. Compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i
tècniques pròpies de cada àmbit.
● Competència 6. Experimentar
i/o improvisar amb instruments i tècniques dels llenguatges artístics.
● Competència 7. Desenvolupar
projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com
col·lectius.
Dimensió
societat i cultura
● Competència 8. Valorar
amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos
i funcions.
● Competència 9. Gaudir
de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i
social.
● Competència 10. Fer ús
del coneixement artístic i de les seves produccions com a mitjà de cohesió i
d’acció prosocial.
Competències
transversals
● Competència
comunicativa
● Competència en l’àmbit personal i social
● Competències bàsiques de l’àmbit digital
CONTIGNUTS
1r ESO
UNITAT
1. |
UNITAT
2. AMB
QUINES EINES INTERPRETEM LA MÚSICA? |
UNITAT
3. ESCOLTEM
I ANALITZEM |
|||
Comencem! |
1 sessió |
Comencem! |
1 sessió |
Comencem! |
Mitja sessió |
1. La música com a llenguatge |
3 sessions |
1. Amb la veu |
3 sessions |
1. L’orquestra |
2 sessions |
2. El ritme |
4 sessions |
2. Amb grups vocals |
3 sessions |
2. L’òpera |
2 sessions |
3. La melodia |
4 sessions |
3. Amb instruments |
5 sessions |
3. La música de cambra |
2 sessions |
4. L’harmonia |
4 sessions |
4. Amb conjunts instrumentals |
3 sessions |
4. La música coral |
2 sessions |
5. La textura |
3 sessions |
5. Amb el cos |
4 sessions |
5. La música de dansa |
2 sessions |
Passem a l’acció (projecte
final): Inventem i escrivim una cançó |
4 sessions |
Passem a l’acció (projecte final): Interpretem una peça per a conjunt |
4 sessions |
6. El pop |
2 sessions |
Presentació del projecte |
2 sessions |
Presentació del projecte |
2 sessions |
7. La música per a piano |
2 sessions |
TOTAL |
25 sessions |
TOTAL |
25 sessions |
8. El concert |
2 sessions |
|
|
|
|
9. La sardana |
2 sessions |
|
|
|
|
10. El jazz |
2 sessions |
|
|
|
|
Passem a l’acció (projecte final): Presentem una peça musical |
3 sessions |
|
|
|
|
Presentació del projecte |
1 sessió i
mitja |
|
|
|
|
TOTAL |
25 sessions |
2n ESO
UNITAT 1. LA MÚSICA DEL SEGLE XXI. Quines eines fa servir la música
que escoltes? |
UNITAT 2. LA MÚSICA DEL SEGLE XXI. Com hem arribat a la música
actual?
|
UNITAT 3. ESCOLTEM I ANALITZEM |
|||
Comencem! |
1 sessió |
Comencem! |
1 sessió |
Comencem! |
1 sessió |
1. La guitarra i el baix
elèctrics |
1 sessió |
1. Tot va començar... |
1 sessió |
1. Ritme i polirítmia |
3 sessions |
2. La bateria i les
percussions |
2 sessions |
2. Grans noms del Barroc |
1 sessió |
2. Melodia sola i textura
monofònica |
2 sessions |
3. Els instruments de
teclat |
2 sessions |
3. L’època clàssica |
2 sessions |
3. La melodia acompanyada |
2 sessions |
4. Altres instruments |
2 sessions |
4. Sentiments i emocions |
2 sessions |
4. Polifonia i textura
polifònica |
2 sessions |
5. Les veus |
3 sessions |
5. Buscant noves
sonoritats |
1 sessió |
5. La cançó estròfica |
1 sessió |
6. El so en directe |
1 sessió |
6. Dels camps de cotó al
jazz |
2 sessions |
6. Estructures per
repetició |
2 sessions |
7. L’estudi de gravació |
1 sessió |
7. Del rhythm-and-blues
al rock-and-roll |
2 sessions |
7. Estructures per
variació |
3 sessions |
8. La informàtica
aplicada a la música |
2 sessions |
8. La música dels
seixanta |
2 sessions |
8. Estructures musicals
obertes |
3 sessions |
9. L’ordinador, un
instrument musical |
2 sessions |
9. Del rock dur al
videoclip |
2 sessions |
Projecte final |
4 sessions |
10. La música a Internet |
1 sessió |
10. La música popular
moderna |
3 sessions |
Presentació del projecte |
2 sessions |
Projecte final |
5 sessions |
Projecte final |
4 sessions |
TOTAL |
25 sessions |
Presentació del projecte |
2 sessions |
Presentació del projecte |
2 sessions |
|
|
TOTAL |
25 sessions |
TOTAL |
25 sessions |
|
|
TEMPORALITZACIÓ DELS CONTINGUTS
Els continguts s’agrupen en unitats didàctiques, s’han de fer tres unitats didàctiques, una per trimestre.
LLIBRES DE TEXT
Música ... per a tothom – Ed. McGraw Hill
MATERIALS NECESSARIS PER LES CLASSE
Llibre, ukelele, estris per escriure i dibuixar.
Si per fer alguna activitat especial es necessita altre
material la professora avisarà amb temps.
EXÀMENS I RECUPERACIONS
Cada trimestre es farà mínim un examen, un per cada unitat didàctica. Poden ser instrumentals, pràctics o teòrics. A criteri del professor encarregat de cada grup.
METODOLOGIA DE LES CLASSES
El pla metodològic que guia aquesta proposta és: Observar – Analitzar – Crear.
Aquest enfocament té la intenció de fer viure experiències als alumnes que els portin a adquirir habilitats i nous coneixements. Es potencia la pedagogia del treball en grup, ja que la majoria d’activitats estan pensades per ser realitzades així, la cooperació entre els alumnes, l’aprenentatge entre iguals i l’autogestió de l’aprenentatge.
Les TIC seran una de les eines bàsiques aquest curs, part de les activitats de classe estan fonamentades en elles. Es treballarà a partir del Moodle de Centre i el Llibre Digital.
Paral·lelament als continguts teòrics es treballa la pràctica instrumental i vocal interpretant cançons, així com l’expressió corporal i el moviment.
AVALUACIÓ
- Competencial (model competencial de l’aprenentatge)
- Orientadora (orientació educativa i l’atenció a tot l’alumnat)
- Formativa (les decisions les pren fonamentalment el professorat)
- Formadora (les decisions les pren fonamentalment l’alumnat)
- Qualificadora (les decisions comporten diferenciar graus d’aprenentatge i orientació)
Tant les activitats individuals com les grupals que es
duguin a terme puntuaran amb un màxim de 10 i un mínim de 0.
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
Avaluar les competències de l’àmbit artístic requereix incorporar i aplicar coneixements treballats, que es demostren en l’acció, en un saber fer, a més a més d’un saber dir. Els criteris d’avaluació relacionen els continguts i les competències.
Per expressar els resultats dels aprenentatges dels alumnes i el grau
d’assoliment de les competències s’utilitzen qualificacions qualitatives, que
són: no assoliment (NA), assoliment
satisfactori (AS), assoliment
notable (AN) i assoliment excel·lent
(AE).
Els percentatges per avaluar els diferents continguts a
música seran els següents:
Proves
orals i escrites ................................................
30 %
Treballs
i tasques ..................................................... 30 %
Pràctica
i interpretació musical ................................... 20 %
Actitud,
comportament i interès ..................................
20 %
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada