CRITÈRIS QUALIFICACIÓ BTX
(curs 2024-25)
ANÀLISI MUSICAL
OBJECTIUS DEL CURS
L’estudi de l’anàlisi musical al
batxillerat tindrà com a finalitat el desenvolupament de les següents
capacitats:
1. Percebre els elements que configuren una obra musical a través de
l'escolta, de l'expressió i de la creativitat musical, i saber discriminar les
seves característiques.
2. Comprendre l'organització del discurs musical a través de
l'observació dels diferents elements que l'estructuren, cercant les
característiques específiques de cada element i la seva funció d'interrelació
en un nivell global.
3. Analitzar les relacions de l'obra musical amb els contextos de
creació i de recepció, així com les seves connexions amb les altres arts, la
cultura i els valors socials.
4. Reconèixer les característiques que assignen una obra musical o un
grup de característiques a un corrent, escena, estil, gènere o estètica musicals.
5. Conèixer els usos i les funcions atorgats a la música en les
diverses cultures i en la història.
6. Analitzar l'obra musical des de la perspectiva del subjecte que
escolta, interpreta o crea.
7. Desenvolupar les habilitats cognitives i emocionals relacionades
amb l'activitat analítica de la música a partir d'una actitud activa,
propositiva i creativa.
8. Concebre i aplicar l'anàlisi musical com un procediment funcional
i transferible a altres àmbits i disciplines.
9. Participar de manera activa en les activitats pràctiques i en els
projectes de treball fent ús dels mitjans tradicionals i de les noves
tecnologies en l'obtenció, tractament, exposició i difusió de la informació.
10. Adquirir i usar un vocabulari adequat per expressar i descriure
oralment i per escrit els procediments i els resultats de l'anàlisi realitzat
amb criteri, terminologia precisa i formes de representació adequades.
COMPETÈNCIES A
TREBALLAR
La competència específica corresponent a l'anàlisi musical és la competència artística i cultural, que es pot subdividir en quatre àmbits.
- competència auditiva musical (escolta analítica)
- competència en la categorització dels fenòmens musicals (acostament analític a l’obra musical)
- competència en l'elaboració de judicis i criteris en relació amb les músiques (desenvolupament d'una actitud participativa en la vida cultural de l'entorn)
- competència introspectiva i metacognitiva en relació amb l'activitat musical (processos psicològics que incideixen en la percepció i en la construcció dels aprenentatges implicats en les tasques analítiques realitzades)
Competències transversals
- competència comunicativa
- competència en el coneixement i la interacció en el món.
- competència en la gestió i el tractament de la informació
- competència digital
- competència de recerca
- competència interpersonal
CONTIGNUTS
Anàlisi
Musical I
1. Aproximació al discurs musical
- Observació del fenomen musical des del punt de vista dels components constitutius i estructurals que el descriuen i l'organitzen, i del paper d'interrelació que té cada element en l'estructura global.
- Anàlisi dels principis que regeixen el discurs musical i comparació del discurs amb el llenguatge verbal i amb la resta de llenguatges artístics.
- Anàlisi i comparació dels usos i les funcions de la música a les societats històriques i contemporànies: la música com a factor cultural i educatiu i com a producte d'oci, de consum i terapèutic.
- Comprensió de les diferents reaccions de l'oient davant la música i dels diversos tipus d'escolta, i descripció dels processos de formació del gust musical en les dimensions individuals i socials.
- Exercitació en les estratègies de l'escolta per afavorir l'autoconeixement i optimització dels recursos cognitius i emocionals que intervenen en el procés d'escolta musical.
- Conscienciació de les possibilitats de progrés en l'apreciació i el gaudi musical a partir d'una predisposició positiva per a l'aprenentatge.
- Valoració d'un acostament al fet musical que permeti abordar-lo obertament i gaudir-ne a partir del coneixement de la seva funcionalitat dins d'un context determinat.
2. Elements, estructures,
formes d'articulació i representació musical
- Identificació auditiva i comprensió dels elements constitutius de la música: l'harmonia, la textura, el ritme, les dinàmiques el timbre i la instrumentació, les agrupacions musicals i els formats i contextos d'interpretació.
- Percepció i comprensió de la funció que desenvolupen els elements musicals per si mateixos i en combinació entre ells.
- Utilització de partitures i d'altres formats gràfics i de recursos informàtics i audiovisuals com a eines de suport per a l'anàlisi.
- Anàlisi de les formes musicals, principis compositius i procediments d'estructuració de la música.
- Anàlisi i comparació de versions d'una mateixa obra evidenciant i comprenent els elements que incideixen en l'expressivitat.
- Coneixement i ús dels recursos per la cerca en les fonts d'informació, tractament, exposició i difusió de la música, i dels recursos electrònics, informàtics i audiovisuals a l'abast en les activitats musicals.
- Anàlisi i comparació auditiva i contextual entre la música en viu i l'enregistrada, aplicant els aprenentatges assolits, i descripció dels resultats expressant opinions fonamentades i respectuoses amb els altres.
- Reflexió sobre la transferència a partir d'analogies dels procediments d'anàlisi musical a altres àmbits i disciplines.
- Valoració de la cerca en les fonts d'informació, tractament, exposició i difusió de la informació com a eina d'enriquiment de les habilitats d'anàlisi musical.
3. Dimensió pràctica de l'anàlisi musical
- Ús de les noves tecnologies en els procediments d'anàlisi, cerca i experimentació dels elements constitutius de l'obra musical.
- Interpretació instrumental, vocal i amb ús del cos, individualment o en grup, de fragments musicals relacionats amb els components que són objecte d'anàlisi.
- Aplicació de l'expressivitat musical a partir de la tria dels elements prèviament analitzats.
- Composició i improvisació d'exemples musicals variats i relacionats amb els elements musicals i les estructures formals treballades.
- Observació i aportació de comentaris, reflexions o propostes, dels fenòmens quotidians relacionats amb la música i les arts en general que es vinculen amb els continguts i procediments d'aprenentatge de la matèria.
- Adquisició d'un vocabulari correcte i ampli sobre la terminologia musical i elaboració d'escrits analítics, d'opinió i d'investigació amb criteris de qualitat.
- Realització i presentació d'un breu treball o projecte, que tinguin com a finalitat l'aplicació funcional dels aprenentatges d'anàlisi musical assolits.
Anàlisi
Musical II
1. Estils, estètiques i gèneres musicals
- Anàlisi dels canvis, les transformacions i les implicacions socials i de públic dels estils i de les formes musicals en els gèneres de la música vocal, incloent-hi la música escènica, a través de la història.
- Anàlisi dels canvis, les transformacions i les implicacions socials i de públic dels estils i de les formes musicals en els gèneres de la música instrumental a través de la història, tenint en compte el desenvolupament de l'organologia i el tipus d'agrupacions.
- Reconeixement de les característiques musicals que diferencien els diversos estils i estètiques musicals.
- Visió panoràmica de les músiques de tradició oral d'arreu el món, tenint en compte els instruments i les agrupacions característiques, els principis estètics i comunicatius i les seves funcions i usos socials.
2. Les músiques contemporànies i del món en els seus
contextos
- Reflexió sobre la música moderna de consum massiu: antecedents, estils, escenes, moda i identitat social, indústria i mitjans de comunicació de massa, accessibilitat i formats de suport per a la creació, difusió i reproducció.
- Anàlisi de la diversificació de l'oferta musical en l'actualitat en funció del públic i els mecanismes d'identificació social dels estils i les escenes musicals diverses.
- Coneixement de les característiques formals i estructurals dels estils de la música moderna.
- Comprensió de les analogies entre el llenguatge i la grafia musical avantguardista i d'altres llenguatges expressius i artístics desenvolupats des del segle XX.
- Anàlisi de la funció de la música en la publicitat, en el cinema i en altres productes audiovisuals, i observació i reconeixement dels seus efectes comunicatius.
- Observació, experimentació i reflexió sobre el paper de les noves tecnologies en els canvis i les transformacions musicals des del segle XX.
- Anàlisi dels procediments variats de creació musical, des de l'àmbit professional fins a l'afeccionat.
- Coneixement i comparació de les activitats professionals relacionades amb la música, tenint en compte l'impacte de les noves tecnologies en la creació de noves professions.
3. Dimensió pràctica de l'anàlisi musical
- Ús de les noves tecnologies en els procediments d'anàlisi, cerca i experimentació dels elements constitutius de l'obra musical.
- Interpretació instrumental, vocal i amb ús del cos, individualment o en grup, de fragments musicals relacionats amb els components que són objecte d'anàlisi.
- Aplicació de l'expressivitat musical a partir de la tria dels elements prèviament analitzats.
- Composició i improvisació d'exemples musicals variats i relacionats amb els elements musicals i les estructures formals treballades.
- Observació i aportació de comentaris, reflexions o propostes, dels fenòmens quotidians relacionats amb la música i les arts en general que es vinculen amb els continguts i procediments d'aprenentatge de la matèria.
- Adquisició d'un vocabulari correcte i ampli sobre la terminologia musical i elaboració d'escrits analítics, d'opinió i d'investigació amb criteris de qualitat.
- Realització i presentació d'un breu treball o projecte, que tinguin com a finalitat l'aplicació funcional dels aprenentatges d'anàlisi musical assolits.
EXÀMENS I
RECUPERACIONS
Els continguts del cada
bloc serà la base dels altres dos. Aquesta circumstància fa que, en aquest cas
se segueixi el procediment de l'Avaluació
Contínua. La superació de qualsevol de les proves següents, implicarà
automàticament la recuperació d'aquest.
Es programarà una prova
de recuperació, en la qual l'alumne s'examinarà de tota la matèria del
trimestre, en cas que no hagi aprovat cap dels parcials, o només de la part
suspesa, en el cas d'haver superat algun d'aquests. Si la qualificació fora
positiva, l'avaluació corresponent quedaria aprovada amb caràcter general.
A més, a final de curs,
es programarà una recuperació final, en la qual l'alumne haurà d'examinar-se de
la part de la matèria corresponent a les avaluacions que tingui arracades.
Per a aquells alumnes
que hagin obtingut una qualificació negativa al juny es programarà una prova
extraordinària al setembre amb els mateixos criteris de qualificació utilitzats
en les proves realitzades al llarg del curs. S’haurà de realitzar un treball
i/o un examen a criteri del professor.
Si la matèria queda
pendent per al curs següent es podrà recuperar fent un treball per cada
trimestre relacionat amb cadascun dels blocs de continguts de la matèria. En
cas que l'alumne estigui cursant Anàlisi Musical II, serà la professora la que
estableixi els termes i criteris de qualificació d'aquest treball.
En tots els casos,
caldrà millorar el treball, l’actitud i el respecte vers la matèria, els
companys i el professor.
METODOLOGIA DE LES
CLASSES
I. Estudi teòric-pràctic dels elements i procediments que es trobaran en l'anàlisi d'obres del repertori històric.
II. La pràctica analítica:
- Escoltar una obra o fragment sense partitura i a partir de la mera audició tractar d'identificar els trets més característics, la forma, l'estil, la tímbrica....
- Escoltar una obra amb partitura i a partir d'aquesta audició identificar les característiques principals que configuren aquesta obra.
- Estudiar primer la partitura i tractar d'escoltar-la internament.
- Els alumnes estudiaran a casa l'obra a analitzar i en la següent classe es farà una posada en comú.
- La professora realitzarà anàlisi davant la classe per a exemplificar els possibles acostaments a l'obra i la seva eficàcia.
III. L'audició.
AVALUACIÓ
● Competencial (model competencial de l’aprenentatge)
● Orientadora (orientació educativa i l’atenció a tot l’alumnat)
● Formativa (les decisions les pren fonamentalment el professorat)
● Formadora (les decisions les pren fonamentalment l’alumnat)
● Qualificadora (les decisions comporten diferenciar graus d’aprenentatge i
orientació)
Tant les activitats individuals com les grupals que es duguin a terme puntuaran amb un màxim de 10 i un mínim de 1.
CRITERIS DE
VALORACIÓ
Les qualificacions de les avaluacions trimestrals es
ponderaran de la forma següent:
30% |
Comentaris
d’audicions i exàmens. |
30% |
Treballs
i tasques realitzades a classe i a casa, exercicis d’obres treballades i
audicions. |
25% |
Pràctica
musical i interpretació amb veu i/o instruments. |
15% |
Actitud,
comportament i interès envers l’assignatura, portant el material i
participant en les activitats de la classe i el centre. |
- Per aprovar cadascuna de les avaluacions s'han d’haver entregat els treballs, exercicis, comentaris de text, fitxes i haver superat la prova escrita.
- Es tindrà en compte l’expressió escrita, la creativitat i la sensibilitat en la pràctica instrumental.
- És important l’assistència, la puntualitat i l’interès en preparar les tasques a realitzar a l’aula.
- Es tindrà en compte la participació en activitats de centre com concerts, excursions a auditoris, conferències, tallers i audicions comentades.
MÚSICA I COMUNICACIÓ
RESUM
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
1.1. Analitzar de manera raonada i crítica les característiques socials, culturals i històriques de la nostra societat a través de l’anàlisi de diverses obres musicals de rellevància per donar resposta a les inquietuds de l’alumnat i als reptes presentats.1.2. Aplicar una consciència crítica per avaluar de forma reflexiva la informació provinent de diverses fonts d’informació per donar resposta als debats plantejats en la matèria.
2.1. Identificar i analitzar críticament les tendències musicals actuals, incloent-hi factors socioculturals, econòmics i tecnològics, i emetre opinions pròpies fonamentades sobre el seu impacte les tendències de mercat i hàbits de consum de la nostra societat, oferint arguments coherents i crítics.
2.2. Respectar i valorar la diversitat de gèneres, estils i tradicions de la nostra societat com un fet global i holístic a partir de la crítica i la reflexió musical en els hàbits de la nostra societat.
3.1. Demostrar habilitats creatives mitjançant l’elaboració de propostes artístiques diverses, incloent-hi literàries, audiovisuals i musicals, amb l'objectiu de comunicar amb una intencionalitat específica a través de la música.3.2. Valorar la capacitat per reflexionar sobre l'experiència personal d'experimentar amb la creació artística, destacant l'expressió i la transmissió d'idees i emocions a través de la música en un context comunicatiu concret.
TEMPORITZACIÓ
TALLER DE CREACIÓ ESCÈNICA
RESUM
Un so o un espai sonor pot generar reaccions al propi cervell, a la pròpia ment i al propi cos de manera inconscient, així com una postura corporal o un moviment. Si fem conscient l’alumnat podrem dissenyar l'entorn tant intern com extern a la nostra conveniència per a generar un resultat determinat, inesperat gairebé sempre però dins dels paràmetres que havíem previst. Certesa i incertesa dialoguen en aquesta assignatura de noves narratives al servei de l'escena.
Els continguts i materials de la matèria es facilitaran a través de presentacions, infografies, webs, etc. Tota la relació de materials es trobarà al Moodle on també hi haurà un espai pels qüestionaris i activitats, exàmens i entregues de les pràctiques realitzades durant el curs.
CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
Taller de Creació escènica proposa un espai molt vivencial en què la pràctica se situa en la base de l'aprenentatge. És imprescindible comptar amb la motivació de l'alumnat per superar les dificultats tècniques i/o conceptuals i per assolir constància en el procés de millora dels resultats individuals i col·lectius.La pràctica escènica és l’eix vertebral de la matèria, a partir de la qual cobren sentit els continguts proposats. Per assolir aquesta visió de la matèria, els professors descarten considerar els diferents blocs de continguts com a calaixos estancs que s’han de treballar cronològicament.
L’aprenentatge es basa en la resolució de problemes que parteixin de la vida quotidiana, aquest encara resulta més significatiu.
El problema compromet l’interès dels alumnes i els motiva a examinar a fons els conceptes que han d’aprendre i els objectius que han d’assolir. El problema té relació, òbviament, amb els objectius escènics proposats, però està relacionat amb situacions de la vida diària. D’aquesta forma, l’alumne troba més sentit a la feina que ha de fer.
1.1. Criteris de qualificació
La qualificació de l’alumnat és trimestral. La mitjana aritmètica dels tres trimestres determinarà la mitjana final de la matèria al final de curs. El desglossat competencial servirà per indicar les mancances i/o fortaleses específiques de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge.
Per aprovar cadascuna de les avaluacions s'han d’haver entregat els treballs, exercicis, comentaris de text, fitxes i haver superat la prova escrita.
Es tindrà en compte l’expressió escrita, la creativitat i la sensibilitat en la pràctica instrumental.
És important l’assistència, la puntualitat i l’interès en preparar les tasques a realitzar a l’aula.
Es tindrà en compte la participació en activitats de centre com concerts, excursions a auditoris, conferències, tallers i audicions comentades.
1.2. Situacions d’aprenentatge
Les situacions d'aprenentatge de la matèria engloben els àmbits comunicatiu, analític, expressiu, creatiu, emocional i interpretatiu. La matèria possibilita l'enfocament procedimental pera l'assoliment de les competències especifiques mitjançant l’actuació teatral, escènica, musical i en moviment, a partir de la improvisació i el treball guiat.
En aquests, l'alumnat serà partícip i protagonista del procés d'aprenentatge a través d’experiències, processos, reptes i tasques que desenvolupin la seva capacitat d'apreciació, anàlisi, creativitat, imaginació i sensibilitat. S'hi dissenyaran activitats que permetin la mobilització de diferents recursos apresos per l'alumnat, tant en el context de la matèria com en d'altres de previs o externs, en les quals es fomentaran reptes assequibles que involucren l'alumnat de manera activa, vinculant el seu desenvolupament a situacions de rellevància universal i social.
1.3. Temporització
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada