Passa al contingut principal

CRITERIS DE QUALIFICACIÓ LLPM (CURS 2022-23)


1. INTRODUCCIÓ

Matèria pertanyen a la modalitat de Batxillerat escènic, com assignatura optativa de modalitat de tres hores de durada, adreçada a l’alumnat de 1r de Batxillerat.

La música i la seva practica, ja sigui amb la interpretació, la improvisació o la creació, és una expressió cultural en si mateixa i activa múltiples capacitats de la persona. El seu estudi fa que l'alumnat conegui no només factors psicològics, estètics i socioculturals del fet musical, sinó també la naturalesa física deis materials sonors que utilitza aquest art i la proporcionalitat matemàtica en que es basen les seves relacions.

Les finalitats de la matèria són diverses i abasten el coneixement i la pràctica de les destreses musicals, el cant i la interpretació instrumental, l'escolta significativa i la creació, i la dimensió estètica, social i cultural del fet musical.

Dins el caràcter terminal dels estudis de batxillerat, la matèria continua i amplia els coneixements i les destreses desenvolupats en etapes anteriors i els aporta coherència en relació amb la comunicació i la posada en escena. L'alumnat ha de poder prendre decisions davant situacions molt diverses: participar en projectes artisticomusicals, donar la seva opinió amb esperit crític i saber valorar l'esforç en relació amb els resultats. Aquests aspectes tan importants han de tenir el seu propi espai dins la programació de la matèria, s'han de fer palesos i s'han de poder avaluar no com una competència a assolir a llarg termini, sinó com a part d'un procés de millora que cal observar i incentivar.

La matèria de Llenguatge i Pràctica Musical pretén donar continuant a la formació musical que l'alumnat ha rebut en l'educació secundaria obligatòria. L'objectiu principal de la matèria és que l'alumnat desenvolupi i apliqui, amb autonomia i en contextos diversos, els coneixements, destreses i actituds que manifesten una cultura musical sòlida. Així doncs, la finalitat darrera de la matèria és aprendre a comprendre, a apreciar i a valorar críticament el fet musical de manera global i holística.

El llenguatge musical, com a acte comunicatiu, se situa en la base de la pràctica musical, tant individual com en grup. L'aprofundiment en el seu coneixement possibilita una major capacitat d'expressió, augmenta la capacitat de gaudir de la música en tots els seus vessants i permet acostar-s'hi amb un criteri ampli, afavorint la visió crítica i la comprensió d'altres cultures musicals.

La motivació compartida, la constància, la pràctica, tant individual com en grup, el gust estètic i la comprensió de l'exigència dalt de l'escenari s'aniran construint des d'aquesta base. La pràctica musical en grup potencia l'autoestima de l'alumnat, que pren consciència del paper decisiu que té individualment i amb tot el grup. Alhora implica respecte, participació, corresponsabilitat, habilitats socials, atenció, memòria, constància, presa de decisions compartida, negociació constant durant el procés i reflexió crítica. Aquesta dimensió personal, social i comunicativa del fet musical situa l'alumnat en el centre del protagonisme de la  vida musical del seu entorn, i enriqueix la seva experiència d'expressar i canalitzar emocions i sentiments.

Els continguts i materials de la matèria es facilitaran a través de presentacions, infografies, webs, etc. Tota la relació de materials es trobarà al Moodle on també hi haurà un espai pels qüestionaris i activitats, exàmens i entregues de les pràctiques realitzades durant el curs.


2. CRITERIS DE QUALIFICACIÓ

La pràctica musical és l’eix vertebral de la matèria, a partir de la qual cobren sentit els continguts proposats. Per assolir aquesta visió de la matèria, els professors descarten considerar els diferents blocs de continguts com a calaixos estancs que s’han de treballar cronològicament.

Teoria i pràctica musical van en paral·lel: l’ús del programari musical fa més atractiva la pràctica de l’escriptura musical o els arranjaments harmònics necessaris per a la creació; l’audició referma els exemples de la teoria musical i de la pràctica interpretativa; la lectura musical es pot treballar juntament amb la interpretació vocal. Aquests exemples només són una mostra de la possibilitat i necessitat que tots els blocs de continguts s’entrellacin i es treballin conjuntament amb la finalitat que els alumnes adquireixin una visió global del fet musical i no una seqüència d’aspectes musicals inconnexos.


1.1. Avaluació per competències

La qualificació de l’alumnat és trimestral. La mitjana aritmètica dels tres trimestres determinarà la mitjana final de la matèria al final de curs.  El desglossat competencial servirà per indicar les mancances i/o fortaleses específiques de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge.


      • Per aprovar cadascuna de les avaluacions s'han d’haver entregat els treballs, exercicis, comentaris de text, fitxes i haver superat la prova escrita.
      • Es tindrà en compte l’expressió escrita, la creativitat i la sensibilitat en la pràctica instrumental.
      • És important l’assistència, la puntualitat i l’interès en preparar les tasques a realitzar a l’aula.
      • Es tindrà en compte la participació en activitats de centre com concerts, excursions a auditoris, conferències, tallers i audicions comentades.


1.2. Situacions d’aprenentatge

Les situacions d'aprenentatge de la matèria engloben els àmbits comunicatiu, analític, expressiu, creatiu, emocional i interpretatiu. La matèria possibilita l'enfocament procedimental pera l'assoliment de les competències especifiques mitjançant l’escolta activa, la valoració de diferents manifestacions musicals, la practica musical i la creació de projectes.

En aquests, l'alumnat serà partícip i protagonista del procés d'aprenentatge a través d’experiències, processos, reptes i tasques que desenvolupin la seva capacitat d'apreciació, anàlisi, creativitat, imaginació i sensibilitat. S'hi dissenyaran activitats que permetin la mobilització de diferents recursos apresos per l'alumnat, tant en el context de la matèria com en d'altres de previs o externs, en les quals es fomentaran reptes assequibles que involucren l'alumnat de manera activa, vinculant el seu desenvolupament a situacions de rellevància universal i social.

 

3. TEMPORTIZACIÓ




 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TALLER BATUCADA 2023

El divendres 21 i el dilluns 24 d'octubre, l'alumant de 2n d'ESO a realitzat, des del Seminari de Música, un taller de Batucada a carreg del Grup "La Galeta" de Barcelona. Ha estat molt entretingut veure i tocar nous instruments, així com poder fer una batucada per nosaltres mateixos partint de nou i sense saber-ne res. Us deixem unes imatges!!! 2A   2C         2 E   2G  

MÚSICS A 1 ESO G

L'alumnat de 1r d'ESO està treballant amb quines eines es fa la música , i ens toca estudiar les diferents famílies d'instruments, el material que el fa vibrar, quin procediment o mecanisme els fa vibrar i quin n'és el ressonador. Aquesta setmana hem treballat els instruments aeròfons , és a dir, aquells instruments que normalment s'anomenen instruments de vent . Aquells instruments en els quals el material que vibra és l'aire (que contenen o que hi passa a través); el procediment o mecanisme que el fa vibrar és bufar contra un broquet, un bisell, una canya o una inxa lliure; i el seu ressonador acostuma a ser un tub el cos del instrument. I com veure millor els instruments que presentats pels pròpis companys de classe, un saxofonista i un trompetista que ens han ensenyat com es toca, quines parts té, com sona i com com s'ha de treballar per aprendre a tocar-lo. Us deixem unes imatges...   

"LA VEU DE LA TERRA" - CortArts

El passat 5 de maig, esl alumnes d'Expressió musical (optativa de 4t d'ESO) i de 1r de BTX d'Anàlisi Musical I i Llenguatge i pràctica musical, van particpar al CorArts Tarragona. En aquesta ocasió, van interpretar la cantata "La veu de la Terra!, junt amb altres centres de la demarcació a l'Auditori Josep Carreras de Vila-seca. Va ser una jornada molt emotiva en la qual, amb 9 cants i 8 clams intermedis, els nostres joves ens van concienciar de què és hora d'actuar i prendre mesures que millorin l'actual situació de canvi climàtic.