1. RESUM
La matèria
optativa anual Taller de creació escènica és una matèria que està especialment
recomanada per a l’alumnat amb interessos cap al món del teatre, la dansa, la
música i l’art, amb orientació cap els estudis de Cicles formatius de Grau superior en Tècniques d’Actuació Teatral,
Producció i Realització audiovisual i espectacles i So per audiovisuals i
espectacles, i/o Grau de Luminotècnia per a les Arts Escèniques i Maquinària
Escènica, no obstant això, pot ser cursada per qualsevol alumne d’altres modalitats
del batxillerat no obstant això, pot ser cursada per qualsevol alumne d’altres
modalitats del batxillerat.
L’assignatura es
fonamenta en la recerca artística, la finalitat de la qual és crear narratives que construeixin realitats
properes a l’alumnat i al seu entorn proper. Partim del supòsit de la realitat,
com una construcció que es genera des de quatre mons: la inspiració, el
pensament, l'emoció i acció. Aquesta construcció dependrà dels significats que
cada alumne té en relació al seu imaginari creat, tant de manera conscient com
inconscient.
L’objectiu
principal de l’assignatura és oferir els recursos que creguin de manera
conscient un tros de realitat. Ens ofereix la comprensió que el que hi ha fora
de nosaltres és un fet objectiu i el que percebem prové de la nostra
subjectivitat. Per a descobrir aquest mecanisme ens centrarem en la creació de
metàfores de la realitat, aprofundint en el seu camp semàntic, és a dir, en els
significats que com a creadors podem aportar, i assumint la responsabilitat de
la creació i la nostra capacitat per a transformar-la a través de codis
artístics. Com funciona la creació de realitats?
Un so o un espai
sonor pot generar reaccions al propi cervell, a la pròpia ment i al propi cos
de manera inconscient, així com una postura corporal o un moviment. Si fem
conscient l’alumnat podrem dissenyar l'entorn tant intern com extern a la
nostra conveniència per a generar un resultat determinat, inesperat gairebé
sempre però dins dels paràmetres que havíem previst. Certesa i incertesa
dialoguen en aquesta assignatura de noves narratives al servei de l'escena.
Els continguts i materials de la matèria es facilitaran
a través de presentacions, infografies, webs, etc. Tota la relació de materials
es trobarà al Moodle on també hi haurà un espai pels qüestionaris i activitats,
exàmens i entregues de les pràctiques realitzades durant el curs.
2. CRITERIS
DE QUALIFICACIÓ
Taller de Creació escènica proposa un
espai molt vivencial en què la pràctica se situa en la base de l'aprenentatge.
És imprescindible comptar amb la motivació de l'alumnat per superar les
dificultats tècniques i/o conceptuals i per assolir constància en el procés de
millora dels resultats individuals i col·lectius.
La pràctica escènica és l’eix vertebral de la matèria, a partir de la qual cobren sentit els continguts proposats. Per assolir aquesta visió de la matèria, els professors descarten considerar els diferents blocs de continguts com a calaixos estancs que s’han de treballar cronològicament.
L’aprenentatge es basa en la resolució de problemes que
parteixin de la vida quotidiana, aquest encara resulta més significatiu.
El problema compromet l’interès dels
alumnes i els motiva a examinar a fons els conceptes que han d’aprendre i els
objectius que han d’assolir. El problema té relació, òbviament, amb els
objectius escènics proposats, però està relacionat amb situacions de la vida
diària. D’aquesta forma, l’alumne troba més sentit a la feina que ha de fer.
1.1. Criteris de qualificació
La qualificació de l’alumnat és trimestral. La mitjana aritmètica dels tres trimestres determinarà la mitjana final de la matèria al final de curs. El desglossat competencial servirà per indicar les mancances i/o fortaleses específiques de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge.
- Per aprovar cadascuna de les avaluacions s'han d’haver entregat els treballs, exercicis, comentaris de text, fitxes i haver superat la prova escrita.
- Es tindrà en compte l’expressió escrita, la creativitat i la sensibilitat en la pràctica instrumental.
- És important l’assistència, la puntualitat i l’interès en preparar les tasques a realitzar a l’aula.
- Es tindrà en compte la participació en activitats de centre com concerts, excursions a auditoris, conferències, tallers i audicions comentades.
Les situacions d'aprenentatge de la matèria engloben els àmbits comunicatiu, analític, expressiu, creatiu, emocional i interpretatiu. La matèria possibilita l'enfocament procedimental pera l'assoliment de les competències especifiques mitjançant l’actuació teatral, escènica, musical i en moviment, a partir de la improvisació i el treball guiat.
En aquests, l'alumnat serà partícip i protagonista del procés d'aprenentatge a través d’experiències, processos, reptes i tasques que desenvolupin la seva capacitat d'apreciació, anàlisi, creativitat, imaginació i sensibilitat. S'hi dissenyaran activitats que permetin la mobilització de diferents recursos apresos per l'alumnat, tant en el context de la matèria com en d'altres de previs o externs, en les quals es fomentaran reptes assequibles que involucren l'alumnat de manera activa, vinculant el seu desenvolupament a situacions de rellevància universal i social.
1.3. Temporització
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada